Współtworzyliśmy „KURS NA ZYSK”

news

Współtworzyliśmy „KURS NA ZYSK” – konkurs wiedzy ekonomicznej i prawniczej dla młodzieży z gimnazjów i szkół średnich.

Czy młodzież może polubić prawo?

Może! I Nasza Kancelaria ma w tym swój udział.  W miesiącu marcu 2013 r. Orzesko-Knurowski Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Leśnicy i Bank Spółdzielczy w Cieszynie zainicjowały konkurs wiedzy ekonomicznej i prawniczej pod szyldem „KURS NA ZYSK”. Jednym z głównych Partnerów były Izby Adwokackie w Katowicach i w Opolu.

Nasza Kancelaria spotkała się z prośbą o nawiązanie i podjęcie współpracy z organizatorami konkursu, na co chętnie przystaliśmy. Opracowaliśmy ponad połowę konkursowych zadań prawniczych. I jak pokazuje czas zdaje się, że zrobiliśmy to naprawdę dobrze. Efekt? Przeczytajcie sami…

Szymon z cieszyńskiego liceum: „… wolałbym maturę z prawa, a nie z religii czy z historii muzyki.  Banki za wszelką cenę chcą pozyskać klientów i może się to odbić na tym jak klienci na nich patrzą. Trochę zaskoczyły mnie banki spółdzielcze jako organizatorzy. One kojarzą się z rolnikami, a tu Internet i bardzo potrzebna nam wiedza. Dowiedziałem się o dodatkowych opłatach, prowizjach. Bank to nie tylko kredyt. Nie zaskoczył mnie za to udział izb adwokackich i z chęcią zobaczyłbym adwokatów w szkole.”.

Rafał z technikum w Rydułtowach: „w szkole potrzebne są spotkania z urzędami, więcej praktyki. To był pierwszy kontakt z adwokatami i z bankami. Poznałem dużo rzeczy, które przydadzą mi się w życiu. Zadania nie były trudne, raczej logiczne i do rozwiązania.”.

Ola, gimnazjalistka, tak opisuje konkurs: „ … dobrze, że nie był papierowy, ale przez Internet. Taka formuła oznacza, że można więcej dowiedzieć się. Zadania z prawa były proste, ekonomia to już różnie, ale podobały mi się zadania prezentujące prawa klienta, również te w banku.”.

Marysia z cieszyńskiego liceum uważa, że: „nauka prawa i podstaw ekonomii na co dzień powinna być w szkole. Mamy lekcje wiedzy o społeczeństwie, ale tam są regułki. Konkurs był fajny bo zawierał zadania z życia”.

Michalina, gimnazjalistka: „Banki i kredyty to nie jest nudne. To jest fajne. Mnie interesowałoby na czym banki zarabiają i trochę o tym było w konkursie. Nie czuję się jeszcze przygotowana  do funkcjonowania w świecie konsumentów. W szkole powinna być lekcja podstawy finansów i prawa. Porównywałam co mi się bardziej podoba – ekonomia czy prawo i jest mniej więcej tak samo.”.

Najciekawsze jest to, że nasze zadania prawnicze okazały się bardzo życiowe i przydatne na co dzień. Szczególnie jeśli chodzi np. o umowy zawierane na odległość. Wiedza, którą przekazaliśmy już w trakcie konkursu pomogła niektórym uczestnikom w rezygnacji  z usług kupowanych przez Internet (np.  z ubezpieczenia samochodu).
Społeczna odpowiedzialność

„Społeczna odpowiedzialność nie jest kosztem, jest szansą na rynku i naturalną konsekwencją egzystowania banków spółdzielczych w lokalnych społecznościach. Przeprowadziliśmy badania, z których wynikało, że młodzi ludzie nie czują się przygotowani do funkcjonowania w świecie konsumentów. Gimnazjum i szkoła średnia to idealny czas na przekazanie im przynajmniej podstaw wiedzy z zakresu bankowości i prawa. Jakiejkolwiek życiowej drogi nie wybiorą, to każdy z nich będzie odbiorcą produktów finansowych i będzie zawierał umowy. Tak, czujemy się odpowiedzialni za naszą społeczność i chcemy, aby młodzież miała większą świadomość ekonomiczną i prawniczą” – mówi Józef Kapłanek, prezes Orzesko-Knurowskiego Banku Spółdzielczego.

Z tego samego założenia wychodzi  Mecenas Henryk Stabla  – ówczesny wicedziekan Izby Adwokackiej w Katowicach. Samorząd adwokacki tj. Okręgowe Rady Adwokackie w Katowicach i Opolu są świadome tego, że do podstawowych zadań Adwokatury należy nie tylko udzielanie pomocy prawnej, ale również współdziałanie w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz w kształtowaniu i stosowaniu prawa, co spowodowało, iż włączyliśmy się aktywnie w inicjatywę banków, jako że podnoszenie obywatelskiej świadomości prawnej z całą pewnością mieści się w tych ustawowych zadaniach Adwokatury.

Młodzież ze Śląska obrała KURS NA ZYSK

15 czerwca w TVP Katowice do finałowej rywalizacji w KURSIE NA ZYSK stanęło czternastu uczestników, którzy okazali się najlepsi spośród startującej w całym przedsięwzięciu grupy około 1200 uczniów szkół średnich i gimnazjów.

Finałowi nadano formę telewizyjnego quizu wiedzy.  Na zawodników czekało 10 pytań w rundzie pierwszej oraz po jednym indywidualnym pytaniu w rundzie drugiej, gdzie dodatkowo umożliwiono zawodnikom konsultacje z „grupami wsparcia”, czyli z maksimum trzema uczniami z danej szkoły.  Pytania w tej rundzie oczywiście były losowane. Nad wszystkim czuwało jury, którego przewodniczącym został Mecenas Jerzy Pinior, aktualnie Dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach.

Pierwsza runda zobrazowała bardzo wyrównany poziom i nie wyłoniła liderów. Decydujące okazało się współdziałanie ze szkolnymi „grupami wsparcia” i niestety ich pomoc dla niektórych zawodników okazała się zwodnicza… W efekcie, po drugiej rundzie wiadomo już było, że KURS NA ZYSK bezapelacyjnie wygrał Łukasz Trojan z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Konopnickiej w Opolu. Natomiast o drugie i trzecie miejsce zmierzyły się ze sobą Aleksandra Czempiel z Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach oraz Romina Jasik z Zespołu Szkół im. Jana Kilińskiego w Krapkowicach. Dogrywka oznaczała losowanie dwóch pytań, na które oczywiście obie Panie odpowiedziały poprawnie! Pytania, które wylosowały dotyczyły instytucji prezentującej na swojej stronie internetowej listę podmiotów objętych nadzorem finansowym oraz możliwości anulowania umowy kupna-sprzedaży zawartej przez osobę bez pełnej zdolności do czynności prawnych.

Chociaż w dogrywce obie Panie wykazały się równie dobrą wiedzą, to przecież i tak trzeba było wyłonić laureatów drugiego i trzeciego miejsca. Zgodnie z regulaminem zadecydowała suma punktów uzyskana w części on-line konkursu. Miejsce drugie zajęła więc  Aleksandra Czempiel z Czerwionki-Leszczyn, a miejsce trzecie Romina Jasik z Krapkowic.
Nagrody

Laureaci trzech pierwszych miejsc w konkursie otrzymali nagrody finansowe. Dodatkowo Łukasz, czyli zwycięzca KURSU NA ZYSK odbywa trzymiesięczne odpłatne praktyki w oddziale Banku BGK  w Opolu. Aleksandra, laureatka drugiego miejsca, również odbywa trzymiesięczne odpłatne praktyki w Banku BGK w Katowicach.

Nagrody specjalne ufundowały Izby Adwokackie z Katowic i z Opola. Nagrody przeznaczono dla ucznia szkoły średniej i ucznia gimnazjum, którzy w części on-line konkursu oraz w finale uzyskali najwięcej punktów za pytania prawnicze. Oczywiście, jeśli chodzi o szkoły średnie, to tablet od środowiska adwokackiego trafił do Łukasza Trojana, który w ten sposób zgarnął  trzy nagrody w konkursie. Wśród gimnazjalistów najlepsza okazała się Joanna Węglorz z Gimnazjum nr 2 z Oddz. Integracyjnymi im. Jana Kubisza w Cieszynie. W ogóle gimnazjaliści doskonale radzili sobie w całym przedsięwzięciu, byli m.in. laureatami półfinałów konkursu w Cieszynie, w Krapkowicach i w Mikołowie.

Czyżby to był sygnał, że rośnie nam nowe, przedsiębiorcze pokolenie? Potwierdza to przedstawicielka gliwickiej Agencji Rozwoju Lokalnego.

„Obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematem przedsiębiorczości wśród ludzi młodych. Zgłaszają się do nas z pomysłami na własny biznes już nie tylko studenci, ale nawet absolwenci szkół średnich.  Rośnie nam nowe pokolenie przedsiębiorców. Taki konkurs to umacnianie  ich osobistego zaistnienia na lokalnym rynku. Cieszymy się, gdyż młodzież coraz lepiej rozeznaje sytuację na nim i poszukuje nisz, zanim podejmie kroki zmierzające do założenia własnej firmy.  Agencja koncentruje swoje działania wspierające przedsiębiorczość na różnych grupach – osobach które chcą rozpocząć własny biznes oraz przedsiębiorcach którzy mają już pewne doświadczenia na rynku. Udział w przedsięwzięciach takich jak KURS NA ZYSK pozwala nam z jednej strony lepiej poznać potrzeby naszych potencjalnych przyszłych klientów, z drugiej zaś strony podnieść ich świadomość w zakresie możliwości uzyskania wsparcia w przyszłości.” – mówi Sylwia Rudek-Matuszczak z Agencji Rozwoju Lokalnego.

Uczestnicy konkursu nie będą już naiwnymi klientami, którzy nie znają swoich praw jeśli chodzi np. o odstąpienie od umowy zawieranej na odległość, nie podpiszą w ciemno umowy z firmą reklamującą swoje pożyczki na wiacie przystankowej, a jeśli w jakimkolwiek banku zostawią swoje oszczędności, to będą wiedzieli, żeby pytać o częstotliwość kapitalizacji odsetek.
106 623 odpowiedzi na pytania konkursowe!

KURS NA ZYSK jest wyjątkową inicjatywą. Rozpoczął się od etapu on-line, w którym młodzież rozwiązywała 26 zadań. Objął 2 województwa, 47 miast i 81 szkół. Podczas etapu on-line udzielono 106 623 odpowiedzi na poszczególne pytania z zadań konkursowych. O dynamizmie konkursu świadczy chociażby to, że w kulminacyjnych momentach, np. po zamieszczeniu zadań, strona konkursowa miała 12-14 tysięcy odsłon na godzinę.

Celem przedsięwzięcia jest ekonomiczna i prawnicza edukacja młodzieży.  Ale nie jest to wiedza książkowa, przydatna tylko w teorii. Konkurs bazował na Internecie i umiejętności wyszukiwania przez młodzież informacji. Oprócz wiedzy liczyła się więc szybkość podejmowania decyzji (zadania rozwiązywano na czas), kojarzenie informacji, upór i pracowitość, szybkie skupienie uwagi  oraz otwartość na wiedzę, która pozornie wydaje się trudna.

Czujemy się zatem zaszczyceni tym, iż Nasza Kancelaria miała swój wydatny udział w całym opisanym przedsięwzięciu zarówno na etapie przygotowawczym poprzez cały konkurs do finału włącznie.

Polecam również:

http://www.kursnazysk.pl/
http://www.adwokatura.katowice.pl/z-naszej-izby-szczegoly/items/final-konkursu-kurs-na-zysk.html

Adwokat Michał Pełszyński

 

Dodaj komentarz